close

Okres oczekiwania na przyjście dziecka na świat niestety nie zawsze jest czasem radosnym. Zgaga w ciąży oraz inne problemy z układem trawiennym powodują dyskomfort u wielu przyszłych mam. Szczególnie, jeżeli towarzyszą im przez całe 9 miesięcy. Szczęśliwie – istnieją sposoby by dolegliwości te zniwelować. Warto zdać sobie też sprawę, dlaczego zgaga jest tak częsta u ciężarnych. Wbrew pozorom wcale nie wiąże się bowiem z nadmiernym (dodajmy też – specyficznym) apetytem.

Refluks żołądkowo – przełykowy, zwany potocznie zgagą często towarzyszy charakterystycznym dla ciąży mdłościom. Przyczyną pojawiania się tej dolegliwości jest progesteron. Hormon ten wpływa na pracę zwieracza zamykającego drogę z przełyku do żołądka. Treść żołądkowa jest wypierana do przełyku, ponieważ podczas ciąży powiększona zostaje macica. Za pieczenie charakterystyczne dla zgagi odpowiadają jednak nie tylko cofające się resztki pokarmu, ale też enzymy trawienne oraz kwasy żołądkowe. Zgaga może wzmagać problem wymiotów w ciąży, powoduje te ból oraz odbijanie. Zgagi w ciąży trudno uniknąć całkowicie z uwagi na jej fizjologiczne podłoże, jednakże można ograniczyć jej skutki.

Zgaga w ciąży a dieta

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, co znajduje się w naszej diecie. Niektóre potrawy szczególnie obciążają żołądek.

Z pewnością w ciąży warto unikać zbyt tłustych potraw, pokarmów wysoko przetworzonych i bogatych w konserwanty, nadmiaru cukru, zbyt kwaśnej żywności, ale także mocnych przypraw.

Co ciekawe – szkodliwe mogą by nie tylko napoje gazowane (z których lepiej całkowicie zrezygnować z uwagi na zawartość sztucznych słodzików), ale także soki w kartonach. Pasteryzowane napoje nasilają objawy zgagi, dlatego też lepiej jest spożywać soki świeżo wyciskane. W przypadku nawracającej zgagi warto zrezygnować także ze spożywania kawy np. na rzecz herbaty imbirowej. Korzystny wpływ imbiru na układ trawienny jest znany od lat – prócz tego pomaga on zwalczyć mdłości, jeżeli takowe występują. Dieta powinna być bogata w błonnik oraz węglowodany złożone. Można je zgaga-w-ciazyznaleźć m.in. w produktach pełnoziarnistych, ryżu, fasoli, burakach czy soczewicy. Prócz imbiru warto sprawdzić również działanie innych naturalnych sposobów. W walce ze zgagą skuteczne będą: napar z rumianku bądź mięty, półtłuste mleko bądź maślanka, kisiel (pomoże chronić przełyk) czy zawiesina z siemienia lnianego. Objawy zgagi w ciąży może zredukować także żucie gumy po posiłku. Interesujące pozostaje działanie soli Vichy – jest to specyfik dostępny bez recepty w formie tabletek. Należy je rozpuszczać w wodzie oraz pić po zjedzeniu większej ilości pokarmów (celem usprawnienia pracy układu trawiennego). Koniecznym elementem działań prewencyjnych przy zgadze i mdłościach jest też zweryfikowanie składu przyjmowanych farmaceutyków. Niektóre z nich mają właściwości podrażniające żołądek.

Istotny jest zarówno skład potraw, jak i częstotliwość posiłków. Warto jadać często, lecz w mniejszych ilościach, tak, by żołądek nie uległ przepełnieniu. Dokładne przeżuwanie każdego kęsu także będzie pomocne. Nie należy uciskać brzucha, a ostatnia porcja jedzenia nie powinna być spożywana później, niż 2 godziny przed snem. Może się zdarzyć, że dolegliwości będą na tyle nasilone, że dojdzie do utraty wagi. Taka sytuacja może być niebezpieczna zarówno dla ciężarnej, jak i dla płodu toteż konieczna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym.

admin

The author admin

Leave a Response