close
Zdrowie

Czy owoce można jeść bez ograniczeń?

Owoce są doskonałym źródłem naturalnie występujących witamin oraz składników mineralnych. To także bogactwo błonnika pokarmowego. Powinny stanowić element codziennej diety. Czy można więc spożywać je bez ograniczeń? Niekoniecznie, wiele owoców cechuje się wysoką zawartością cukrów prostych. Oczywiście w naszej diecie około połowa kalorii powinna pochodzić z węglowodanów. Chodzi tu jednak przede wszystkim o węglowodany złożone, a nie proste.

Na co szczególnie uważać?

Dużą pułapką są soki owocowe. Producenci kuszą nas atrakcyjnymi opakowaniami, hasłami ,,100% owoców” czy ,,bez dodatku cukru”. Nie chwalą się jednak, że produkt pochodzi z zagęszczonego soku i jest pasteryzowany, a przez to pozbawiony wielu cennych składników. Zawartość błonnika pokarmowego w soku z kartonu zwykle jest dużo niższa we właściwym owocu. Ponadto sok owocowy stanowi bogate źródło cukrów prostych. Należy też zwracać uwagę na napoje owocowe. Czasami do złudzenia przypominają soki tych samych producentów. Mają nawet podobne napisy, które niestety nic nie znaczą np. ,,100% zdrowia”. Napoje owocowe to niestety zwykle woda, cukier, barwniki, aromaty i kilka kropel soku. Kolejne trudności czekają na nas przy półce z dżemami. Należy zwracać uwagę na zawartość owoców w produkcie. Wiele wyrobów to w większości woda, cukier i zagęstniki.

Czy nadmiar owoców może nam zaszkodzić?

Tak, choć nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Jabłka, gruszki, brzoskwinie, śliwki czy winogrona zawierające sorbitol. Jest to naturalnie występujący cukier, który poprzez swoje właściwości może być przyczyną wzdęć. Jeżeli zdarzy Ci się ,,przedawkować” owoce, sięgnij po kapsułki z simetykonem. Pomogą zlikwidować dyskomfort związany z obecnością dużej ilości gazów w przewodnie pokarmowym. Nadmiar spożywanych cukrów prostych predysponuje do rozwoju nadwagi i otyłości. Może być też niebezpieczny dla osób chorujących na cukrzycę. Ponadto cukry proste, zalegające w jamie ustnej po słodkich posiłkach, przyspieszają rozwój zmian próchnicowych, gdyż są pożywką dla bakterii próchnicotwórczych.

Ile owoców dziennie powinniśmy spożywać?

Jak we wszystkim w życiu, w spożywaniu owoców również należy zachować umiar. Osoby dorosłe, z prawidłową masą ciała, mogą sobie pozwolić na około 300 g owoców dziennie. Dzieciom wolno nieco więcej – około 500 g. Nie sugerujmy się jednak reklamami i nie zastępujmy dziennych porcji całych, świeżych owoców sokami owocowymi. Zjedzenie jabłka, gruszki czy banana daje uczucie sytości. Zastanówmy się, czy wypicie podobnej ilości soku, posiadającej podobną wartość energetyczną, również umożliwi pozbycie się głodu?

W jakiej formie najlepiej spożywać owoce?

Owoce powinny być świeże i dokładnie opłukane pod bieżącą wodą. Wybierajmy raczej te surowe, sezonowe, niedawno zebrane. Jeżeli nie jest to konieczne, nie obierajmy owoców ze skórki. W przypadku, gdy widzisz na jabłku czy brzoskwini ślady pleśni, nie wycinaj jej, tylko wyrzuć cały owoc. Jeżeli dochodzi do rozwoju charakterystycznego ,,kożuszka” na powierzchni produktu spożywczego, oznacza to, iż w jego wnętrzu kryją się już szkodliwe mykotoksyny. Miłośnikom suszonych owoców zaleca się sprawdzanie składu kupowanych produktów. Często do bakalii dodawane są substancje konserwujące, które mogą okazać się szkodliwe dla zdrowia. Pamiętajmy też, że suszone owoce są stosunkowo kaloryczne i podobnie jak inne słodkie przekąski, zawierają w sobie sporo cukrów prostych.

Monika

The author Monika

Koty, dobre wino i podróże - niczego więcej mi w życiu nie potrzeba! Kocham czytać i poszerzać swoje horyzonty - wtedy czuję się naprawdę spełniona :)

Leave a Response