close
ParentingZdrowie

Kawa w ciąży – pić czy nie pić?

Wiele z pań zadaje sobie pytanie, czy w okresie ciąży można spożywać określone produkty. Naturalnie należy z jadłospisu wyeliminować wszelkie używki. O szkodliwości alkoholu i jego negatywnym wpływie na rozwój płodu powiedziano już chyba wszystko. Co jednak z kofeiną? Kawa w ciąży jest co prawda dozwolona, jednak wiele zależy od dawki przyjmowanej kofeiny.

Kawa – właściwości

Kawa jest substancją posiadającą wiele pozytywnych sposobów oddziaływania na ludzki organizm. Nie chodzi tutaj tylko o zawartość kofeiny pobudzającej komórki mózgowe do pracy, ale przede wszystkim o obecność antyoksydantów. Kawa pomaga ograniczyć negatywne skutki generowane przez obecność wolnych rodników w organizmie. Niestety – obecnie kontakt z nimi bywa nieunikniony. Wolne rodniki znajdują się niemal wszędzie i mogą doprowadzić m.in. do choroby nowotworowej, a także sprzyjają degeneracji komórek organizmu oraz ich szybszemu starzeniu się.

Jednakże w ciąży kawę warto zastąpić innymi źródłami przeciwutleniaczy, w szczególności witaminami A, C, E, selenem oraz polifenolami. Wszystkie z tych składników można znaleźć w owocach i warzywach (witaminy), chudym drobiowym mięsie (selen) czy zielonej herbacie. Napój ten zresztą ma równie silne co kawa działanie pobudzające.

Kawa w ciąży

Kawa w ciąży spożywana w nadmiarze może generować szereg problemów zdrowotnych. Kofeina w niej zawarta utrudnia przyswajanie wapnia oraz żelaza. Są to, obok kwasu foliowego oraz witaminy C szczególnie istotne składniki diety dla ciężarnych. Wapń odpowiada za prawidłowy rozwój układu kostnego u płodu, zapobiega też zmniejszeniu gęstości kości u matki. Żelazo natomiast wchodzi w skład czerwonych krwinek i odpowiada za dostarczanie tlenu oraz substancji odżywczych z organizmu matki do płodu. Braki minerałów to jednak nie wszystko. Przez swoje działanie moczopędne kawa może nasilać problemy gastryczne, ale też podrażniać przełyk i żołądek i wzmagać zgagę oraz uczucie mdłości. W skrajnych przypadkach kofeina jest w stanie doprowadzić nawet do zwiększenia się ryzyka poronienia. Oczywiście do takich sytuacji dochodzi tylko, jeżeli ciężarna regularnie wypija znaczne ilości mocnej kawy. Zagrożenia dla dziecka teoretycznie nie stanowi natomiast dzienne spożycie rzędu około 3 filiżanek kawy (odpowiadających 200 – 300 miligramom kofeiny).

kawa w ciazy

Kofeina

Poza kawą należy ograniczyć też inne źródła kofeiny w diecie – m.in. czekoladę, czarną herbatę ale też napoje energetyzujące czy colę. Te ostatnie dwie pozycje warto zresztą całkowicie wykreślić z jadłospisu z uwagi na zawartość sztucznych słodzików oraz konserwantów.

Kawa nie musi być całkowicie wykluczona, należy jednak mieć na uwadze dobro dziecka oraz stan swojego organizmu. Ciąża to nie choroba, lecz stan, w którym wzmożona troska o zdrowie jest wręcz moralnym obowiązkiem.

admin

The author admin

Leave a Response