close
UrodaZdrowie

Na czym polegają diety eliminacyjne?

Alergie pokarmowe stanowią jedną z najczęściej występujących współcześnie uczuleń. Nietolerancje te powodują, że konieczna jest zmiana stylu życia, a przede wszystkim wprowadzenie nowego sposobu odżywiania. Diety eliminacyjne to podstawa terapii, która pozwala uniknąć negatywnych skutków spożycia nietolerowanych przez organizm pokarmów. Jak prezentują się typowe jadłospisy w tym zakresie oraz kiedy są zalecane poza alergiami pokarmowymi piszemy poniżej.

Diety eliminacyjne stosowane w celach zdrowotnych mogą przybierać różne postacie. Przed wykluczeniem konkretnego produktu, bądź całej ich grupy z menu należy nie tylko odbyć konsultację z dietetykiem, ale i przejść badania w poradni alergologicznej. Zyskamy wówczas pewność, które konkretnie składniki musimy wyeliminować z jadłospisu, aby przywrócić równowagę w funkcjonowaniu układu trawiennego oraz odpornościowego. Trzeba pamiętać, że każda alergia pokarmowa powoduje zaburzenia w pracy tychże – układ immunologiczny produkuje nadmierną ilość przeciwciał co objawia się niekorzystnymi reakcjami ze strony całego organizmu.

Restrykcyjność diety eliminacyjnej zależy od tego, jak silna jest nietolerancja. Czasami konieczne jest wykluczenie z posiłków całej grupy żywności, czasem – jest to niewiele składników. Dietę każdorazowo trzeba ustalić indywidualnie. Oczywiście eliminacja niektórych produktów z menu może mieć nie tylko podłoże zdrowotne. Część diet eliminacyjnych nie jest wcale dedykowana alergikom, lecz osobom, którym zależy na redukcji masy ciała bądź też na zbudowaniu masy mięśniowej.

Ogólnie jednak diety eliminacyjne w tradycyjnym tego słowa znaczeniu można podzielić na: dietę bezglutenową, dietę bezlaktozową, dietę bezmleczną oraz dietę bezjajeczną i hipoalergenową.

Jak nietrudno zauważyć, do najbardziej problematycznych produktów należą te nabiałowe. Współcześnie zastąpienie nabiału wcale nie musi się odbywać kosztem zdrowia, bowiem na rynku nie brakuje zamienników tego składnika dostarczających równie dużo białka czy wapnia. Bezglutenowa żywność także jest ogólnodostępna – co więcej cieszy się szerokim zainteresowaniem.

Należy zauważyć, iż poszczególne diety wiążą się nie tylko z wyeliminowaniem produktów mlecznych czy zawierających gluten. Przykładowo – jeśli nie tolerujemy laktozy czy mleka krowiego nie zaleca się także spożywania mięsa cielęcego czy wołowego, z kolei w celiakii warto pamiętać o dokładnym czytaniu etykiet wszystkich przetworzonych produktów. Dieta eliminacyjna na ogół bywa koniecznością i ma swoje wady. Trzeba uzupełniać poziom witamin i minerałów, które znajdują się w „zakazanej” żywności, szukać alternatyw, uczyć się nowego sposobu przygotowywania potraw. Dobrana w niewłaściwy sposób dieta eliminacyjna może przynieść negatywne skutki – wyeliminowanie objawów alergii pokarmowej wymaga specjalistycznej wiedzy, tylko indywidualnie ułożony jadłospis pozwoli dostarczyć optymalnej ilości kalorii oraz składników odżywczych.

diety eliminacyjne

Nawet po stwierdzeniu, jaki rodzaj żywności zalicza się w naszym przypadku do alergenów warto pamiętać o stopniowym wprowadzaniu zmian. Okres poprzedzający właściwą dietę ma na celu przygotowanie organizmu do odmiennego jadłospisu. W czasie kilku tygodni – od 2 do 4 – spożywa się przede wszystkim lekkostrawne produkty, takie jak biały ryż, kasza gryczana, chudy drób, jagnięcina oraz niektóre warzywa (jak brokuły, szparagi, warzywa strączkowe, szpinak) i owoce (jabłka, gruszki, banany). Należy zachować ostrożność w przypadku cytrusów, pomidorów, papryki czy selera, bowiem często mogą one powodować uczulenie.

Monika

The author Monika

Koty, dobre wino i podróże - niczego więcej mi w życiu nie potrzeba! Kocham czytać i poszerzać swoje horyzonty - wtedy czuję się naprawdę spełniona :)

Leave a Response